Telematica data Data die we verzamelen

Telematica data Data die we verzamelen

Home » Technologie » Telematica Data

Overzicht telematica data Wij verzamelen een grote verscheidenheid aan data van voertuigen en chauffeurs. Op deze pagina geven we een overzicht van de belangrijkste gegevens die we verzamelen.

Basis telematica dataset

Onze basis telematica dataset is gebaseerd op een zogenoemde “trip”; een compleet logboek vanaf het moment dat een voertuig AAN wordt gezet totdat deze weer UIT wordt gezet. Een trip bestaat uit meerdere registraties met:

  • GPS-tijdstempel
  • GPS-snelheid
  • GPS-richting
  • Voertuigstatus (ontsteking AAN/UIT)
  • Kilometertellerwaarde*
  • Vermogensspanning
  • Aantal satellieten
  • GPS-signaal
  • GSM-signaal
  • Gebeurtenis (bijv. stroomuitval)
  • Digitale I/O-status (AAN/UIT)** – vereist optionele aansluiting
  • RPM – alleen bij aansluiting op CAN-bus
  • Brandstofverbruik – alleen bij aansluiting op CAN-bus
  • Trip status (zakelijk/privé) – met optionele schakelaar
  • Chauffeur-ID – met optionele ID-lezer

Optionele data van de ingebouwde versnellingsmeter

  • Ruw optrekken
  • Ruw remmen
  • Ruw door bochten

Per rit registreren wij de volgende data:

  • Datum
  • Tijd
  • Locatie bij AAN zetten
  • Locatie bij UIT zetten
  • Tijd doorgebracht op locatie
  • Totale tijd
  • Rijtijd
  • Inactieve tijd (voertuig staat AAN, maar er wordt geen beweging gedetecteerd)
  • Afgelegde afstand
  • Snelheidsgrafiek
  • Versnellingsmeter excessen

*  Standaard verzamelen we de echte kilometerstand van de CAN-bus. Als deze parameter niet beschikbaar is, gebruiken we een virtuele kilometerstand.
** Als bepaalde I/O’s zijn aangesloten en geconfigureerd, worden ze apart gelogd. 

Geavanceerde telematica dataset

Afhankelijk van de beschikbare verbindingen en gegevensbronnen kunnen we onze basis telematica dataset uitbreiden met de volgende datasets:

  • FMS Dataset
  • Diagnostiek dataset

FMS Dataset

FMS of Fleet Management System is een internationaal gestandaardiseerde interface voor bedrijfsvoertuigen. Met de FMS-standaard is het mogelijk om fabrikantonafhankelijke data op te vragen om voertuigen en chauffeurs te vergelijken, ongeacht het merk of type.

Dynamic Logging Verbeterde nauwkeurigheid

Om de hoogste nauwkeurigheid te garanderen bij het loggen van ritten, gebruiken we een zelf ontwikkelde functie genaamd “Dynamic Logging”.

Raw FMS-data

Deze parameters, gebaseerd op de standaard FMS-gegevens van de vrachtwagen (volgens SAE J1939) zijn beschikbaar binnen het FleetGO-platform:

  • Remschakelaar
  • Wielgebaseerde snelheid
  • Cruisecontrol actief
  • Koppelingsschakelaar
  • Pto-staat
  • Positie van het gaspedaal
  • Motorbelasting
  • Totaal verbruikte brandstof van motor
  • Brandstofniveau
  • Motortoerental
  • Gewicht van de as
  • Totaal aantal bedrijfsuren van motor
  • Voertuigidentificatienummer (VIN)
  • Hoge resolutie totale voertuigafstand
  • Onderhoudsafstand
  • Tacho voertuig beweging
  • Tacho chauffeur werkstatus
  • Tacho voertuig te hoge snelheid
  • Tacho tijdgerelateerde statussen
  • Tacho chauffeurskaart
  • Tacho richtingaanwijzer
  • Tacho voertuigsnelheid
  • Temperatuur motorkoelvloeistof
  • Temperatuur omgevingslucht
  • Chauffeursidentificatie
  • Brandstoftarief motor
  • Directe brandstofbesparing
  • Ten minste één PTO actief
  • Hoge resolutie totaal verbruikte brandstof van motor
  • FMS-standaard SW-versie ondersteund
  • FMS-standaard diagnostiek ondersteund
  • FMS-standaard aanvragen ondersteund

Geaggregeerde data

  • Afstand
    • Per trip
    • Stedelijk/periferie
    • Tijdens spitsuren
  • Motoruren
  • Brandstofverbruik
    • Per trip
    • PTO-gebruik
    • Inactief gebruik
    • Totaal
    • Gemiddeld
  • Afstand
  • Inactieve tijd (%/tijd)
  • Gebruik cruisecontrol (%/tijd)
  • Coasting (%/afstand)
  • PTO-tijd (%/tijd)
  • ECO-rijden (%/tijd)
    • Ruw optrekken (#)
    • Ruw remmen (#)
    • Te hoog motortoerental (#)

Diagnostiek dataset

  • Voertuigidentificatienummer (VIN)
  • Kilometerteller*
  • Informatie over brandstofverbruik*
  • Lees Malfunction Indicator Light (MIL)
  • Lees generieke en fabrikantspecifieke OBD DTC’s (Diagnostische Probleemcodes)
    • Beschrijving en locatie
  • Wis OBD DTC’s
  • Lees uitgebreide DTC’s
    • Beschrijving en locatie
    • Storingstype informatie
    • Statusinformatie (waarschuwingsindicator, fout actief, etc.)
    • Urgentie-informatie
  • Wis uitgebreide DTC’s
  • Lees huidige en freeze frame (snapshot) data (alle PID’s, zie: Wikipedia OBD-II PIDs)
  • Lees verbeterde (fabrikantspecifieke) PID/DID’s (database)
  • Lees ECU-informatie (versie, fabrikant, enz.)
  • Gepatenteerde informatie, merk-/platformspecifiek, bijvoorbeeld BMW/Mini “Conditiegebaseerde Service”-info:
    • conditie van motorolie, voorremmen, remvloeistof, remvloeistof, achterremmen, enz.
    • status van algemene inspectie, uitlaatgastest, optische controle, enz.

* Als deze parameter beschikbaar is, is dit afhankelijk van het merk en type voertuig. Niet elk voertuig ondersteunt deze output. Een indicatie kan worden gegeven op basis van een voertuiglijst met vermelding van merk, type en modeljaar. Soms is een extra CAN-interface nodig.

Leer meer over onze technologie

Cloud platform

Hoogwaardig cloud based platform.

Hardware

Slimme telematica hardware.

Beveiliging

De beveiliging van onze infrastructuur.